Store Mosse

Utflykt till Store Mosse

En helg i oktober 2010 åkte vi till Store Mosse Nationalpark.(Den ligger väster om Värnamo). Vi startade tidigt från Öland lördag morgon och var i parken redan före kl. tolv. Vi bodde på vandrarhemmet ”Kittlakull”, som ligger nästan mitt i parken. Ett mysigt gammalt hus, där vi intog våra måltider. Fika hade vi med oss ut på vandringarna. Första dagen gick vi över järnvägen och vandrade en bra bit söderut. Först var det spångat, men sedan gick vi på en liten ås i skogsmiljö. Solen började gå ner, och månen kom upp. På vägen hem gick vi bara på spångar och det var inte lätt för en del låg under vattenytan och var dessutom delvis isbelagda. Då vi kom tillbaka till vandrarhemmet var det alldeles mörkt ute. Vår ”kock” Hasse lagade en god middag åt oss. Nästa morgon gick vi ut tidigt, det var massa rimfrost på marken bl.a. Efter en härlig morgonrunda med kameran gick vi hem och åt frukost. Efter städning, packning i bilarna gjorde var och en sin matsäck och vi åkte till norra delen av parken. Där såg det annorlunda ut, mera skogsmark. Vi gick en bra bit till ett fågeltorn. Efter vår sista fikastund tillsammans började vår hemresa. Vädret var det bästa tänkbara, soligt och inte mycket vind. Vi var alla mycket nöjda med helgen.